Rozszyfrowanie skrótów stanowisk pracy

stanowiska pracy nazwy
5
(2)

W firmach o rozbudowanych strukturach, najczęściej z kapitałem zagranicznym lub takich,  które wychodzą na rynki zewnętrzne, skróty stanowisk pracy są standardem. W jasny sposób  wskazują one na najwyżej postawione osoby zarządzające w firmie. Zbudowane są na  angielskich nazwach stanowisk, dlatego im większa wiedza językowa, tym łatwiejsze staje się  ich rozszyfrowanie. 

Skróty Stanowisk w Pracy – Co Oznaczają? 

Skróty stanowisk pracy to zwięzły sposób na określenie pozycji i roli w strukturze firmy.  Najpopularniejsze z nich to: 

CEO (Chief Executive Officer) – Prezes lub Dyrektor Generalny, osoba zarządzająca całą  firmą. 

COO (Chief Operating Officer) – Dyrektor Operacyjny, odpowiedzialny za bieżące  operacje firmy. 

CFO (Chief Financial Officer) – Dyrektor Finansowy, zajmujący się aspektami  finansowymi organizacji. 

CTO (Chief Technical Officer) – Dyrektor Techniczny, kluczowa osoba odpowiedzialna  za nadzór nad kierunkiem technologicznym firmy, wdrażanie nowych technologii oraz  utrzymanie infrastruktury technicznej. 

CMO (Chief Marketing Officer) – Dyrektor Marketingu, osoba odpowiedzialna za  strategię marketingową firmy, promocję marki oraz działania reklamowe.  • CIO (Chief Information Officer) – Dyrektor ds. Informatyki, zajmuje się zarządzaniem  technologiami informacyjnymi i systemami komputerowymi w organizacji.  

Te skróty są uniwersalne i ułatwiają komunikację w biznesie. 

Angielskie Nazwy Stanowisk Pracy 

Angielskie nazwy stanowisk pracy stały się nierzadko zamiennikiem dla polskich nazw. Moja  subiektywna opinia jest taka, że w firmach panuje przekonanie, iż zagraniczne nazwy są  bardziej prestiżowe. 

Marketing Manager – Kierownik Marketingu 

Human Resources Manager – Kierownik Działu HR 

Supply Chain Manager – Kierownik Łańcucha Dostaw 

Nie każda firma jest na arenie międzynarodowej. Niemniej angielskie nazwy coraz częściej  wkradają się do polskiej codzienności. 

Nowe Stanowiska w Świecie Cyfrowym 

Wraz z rozwojem technologii powstają nowe stanowiska, które nie mają już swoich  odpowiedników w języku polskim. Właściwie cały świat IT bazuje na takich nazwach, co jest  ściśle powiązane z globalnym rynkiem. 

Kilka przykładów: 

Content Editor – osoba odpowiedzialna za tworzenie, redagowanie i zarządzanie treścią  publikowaną w internecie lub na platformach cyfrowych. W Polsce często używa się  oryginalnej, angielskiej nazwy, podkreślając specyfikę pracy związanej z nowymi  mediami i marketingiem cyfrowym. 

E-commerce Manager – kierownik ds. handlu elektronicznego, zajmujący się strategią  sprzedaży online np. sklepem internetowym.

G-commerce Specialist – specjalista ds. handlu w Google. 

Data Scientist – Specjalista, który wykorzystuje zaawansowane techniki analityczne,  takie jak uczenie maszynowe i analiza statystyczna, do interpretowania złożonych  danych. 

UX/UI Designer – Osoba ta zajmuje się projektowaniem interfejsów użytkownika (UI)  oraz doświadczenia użytkownika (UX) w aplikacjach webowych i mobilnych. 

Recruitment Process Outsourcing (RPO) – na czym polega?

Recruitment Process Outsourcing to model współpracy, w ramach którego przedsiębiorstwo  przekazuje zewnętrznej agencji rekrutacyjnej zadania związane z poszukiwaniem, doborem i  zatrudnianiem nowych pracowników. 

Kluczowym aspektem realizacji takiego procesu przez specjalistę ds. rekrutacji jest dogłębne  zrozumienie, czym dla klienta jest dane stanowisko – na przykład „Handlowiec”. Niezwykle  ważne jest tutaj precyzyjne zdefiniowanie oczekiwań klienta, środowisko i strukturę. Nierzadko  realne potrzeby firmy wyłaniają się dopiero w trakcie trwającej rekrutacji. Rolą rekrutera jest  opieka nad tym procesem, doradztwo i uwzględnienie własnej specjalistycznej wiedzy o rynku  pracy. Równie istotne jest zrozumienie drugiej strony, czyli oczekiwań kandydata. 🙂

Rolą rekrutera w procesie RPO jest nie tylko znalezienie kandydatów, którzy na papierze  spełniają wymagania stanowiska, ale przede wszystkim zbudowanie mostu rozumienia między  oczekiwaniami pracodawcy, a percepcją kandydata. Specjalista ds. rekrutacji pracuje na styku  tych dwóch światów, dążąc do ujednolicenia i precyzji w definicji roli, tak aby obie strony miały  spójne i realistyczne postrzeganie środowiska pracy i oczekiwanych wyników.

Czy ten wpis był dla Ciebie przydatny?

Kliknij w gwiazdkę aby dodać ocenę!

Średnia ocena 5 / 5. Ilość głosów: 2

Jeszcze nikt nie ocenił tego wpisu. Bądź pierwszy!

© 2024 Forge & Frost HR Consulting
cross