Wiele firm zadaje sobie pytania: “Jak sprzedawać efektywniej?”, “jak przyciągać więcej klientów?” czy “jak możemy zwiększyć naszą atrakcyjność?”.
Różne firmy spotykają się z różnymi wyzwaniami, jednak dwa z nich regularnie się powtarzają w różnych artykułach, raportach oraz na forach dyskusyjnych. Są to:
Rynek zmienia się bardzo dynamicznie. Ludzie szukają nowych możliwości rozwojowych, nowych projektów oraz atrakcyjnych warunków zatrudnienia. Co więc możemy im zaoferować? Przede wszystkim troskę – sprzyjającą kulturę organizacyjną, benefity dopasowane do potrzeb pracowników, jasną ścieżkę rozwoju w strukturach firmy. W tym miejscu warto również wspomnieć o transparentnej komunikacji wewnątrz firmy, autentyczności w działaniu, a także o słuchaniu potrzeb pracowników i reagowaniu na nie. To wszystko buduje lojalność, która w obecnych czasach dla pracodawców jest na wagę złota. Czy coś jeszcze byście dodali do tej listy?
Perspektywa pracownika została już pokrótce opisana, teraz czas na perspektywę pracodawcy. Kolejnym dużym wyzwaniem w sprzedaży jest pozyskiwanie nowych klientów oraz realizacja założonych planów sprzedaży. W tym celu firmy inwestują w rozmaite szkolenia, wdrażanie nowych technik sprzedaży oraz narzędzi do prognozowania. Niestety, czasami okazuje się to niewystarczające. Co w takim razie warto jeszcze wziąć pod uwagę?
Po pierwsze zacząć od podstaw – jeszcze raz przeanalizować potrzeby docelowych klientów, sprawdzić czy nasza oferta je spełnia, czy robi to dobrze oraz czy prezentowana jest w sposób atrakcyjny, spójny i transparentny? Po drugie, warto zwrócić uwagę na mendżerów sprzedaży, którzy mają olbrzymi wpływ na funkcjonowanie całego zespołu. Warto wyposażać ich w kompetencje umożliwiające sprawne zarządzanie zespołem oraz skuteczny coaching.
Co według Was buduje przewagę konkurencyjną w dzisiejszych czasach? Która z dwóch wspomnianych perspektyw jest dla Was ważniejsza? A może jest coś, co wymaga szczególnego podkreślenia?