Persona – czym jest i dlaczego warto ją tworzyć?

0
(0)

Pojęcie persony jest bardzo dobrze znane w branży marketingowej. W psychologii i socjologii również z powodzeniem od lat wykorzystuje się to narzędzie. Osoby związane z obszarem miękkiego HR coraz częściej wykorzystują je w codziennej pracy. Czy zatem jest persona i dlaczego powinna stanowić ważny czynnik w procesie rekrutacji?

Czym jest persona? 

Tworzenie persony w rekrutacji to proces kreowania fikcyjnej postaci, która przedstawia idealnego kandydata na dane stanowisko. Persona ta jest tworzona na podstawie analizy wymagań stanowiska, branży, a także badań rynkowych i zachowań potencjalnych kandydatów. 

W jakim celu rekruterzy przygotowują personę?

Kształtowanie persony w rekrutacji jest bardzo ważne, ponieważ pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb związanych z danym stanowiskiem oraz lepsze skierowanie działań rekrutacyjnych. Powinna ona uwzględniać takie czynniki jak wykształcenie, doświadczenie, umiejętności, preferencje, a także wartości i cele zawodowe. 

Przy tworzeniu persony warto skupić się na konkretnych przykładach, opisujących jakie zadania oraz obowiązki będą należeć do stanowiska i jakie umiejętności są na nim wymagane. Ważne jest także zdefiniowanie czynników, które motywują idealnego kandydata i jakie korzyści oferuje dana firma. 

Metoda działania.

Oto kilka kroków, które należy wykonać:

  • Zbierz informacje o otwartym stanowisku pracy: skup się na obowiązkach i wymaganiach, jakie stawia przed kandydatem ta pozycja.
  • Przeprowadź badania rynku, aby dowiedzieć się, jakie umiejętności i cechy charakteru są potrzebne do skutecznego wykonywania podobnych prac w innych firmach.
  • Utwórz listę cech: na podstawie zebranych informacji stwórz listę cech, jakie powinien posiadać idealny kandydat. Mogą to być umiejętności techniczne, doświadczenie zawodowe, czy cechy osobowości.
  • Zidentyfikuj grupy docelowe: bazując na zebranej wiedzy, utwórz listę grup docelowych, które powinny posiadać wymagane cechy. Można wyróżnić różne grupy, takie jak studenci, specjaliści, osoby z doświadczeniem w branży itp.
  • Utwórz persony: wybierz jedną z grup docelowych i stwórz personę na podstawie informacji na jej temat. Powinna zawierać dane na temat wieku, wykształcenia, doświadczenia zawodowego, cech osobowości, zachowań w pracy itp.
  • Przetestuj i dostosuj: po utworzeniu persony, przetestuj ją, próbując dopasować do niej kandydatów. Jeśli trudno znaleźć odpowiedniego kandydata, przeanalizuj swoją personę i spróbuj ją dostosować. 

Podsumowanie.

Warto pamiętać, że tworzenie persony to proces, który wymaga zaangażowania różnych osób i regularnego uaktualniania, aby dostosować ją do zmieniających się wymagań firmy i rynku pracy. 
W rekrutacji pozwala ona na lepsze dopasowanie kandydatów do stanowiska i zwiększenie efektywności działań rekrutacyjnych. Umożliwia także bardziej skuteczne i precyzyjne formułowanie ofert pracy oraz tworzenie przekonujących treści rekrutacyjnych, które przyciągną odpowiednich kandydatów.

Czy ten wpis był dla Ciebie przydatny?

Kliknij w gwiazdkę aby dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Ilość głosów: 0

Jeszcze nikt nie ocenił tego wpisu. Bądź pierwszy!

© 2024 Forge & Frost HR Consulting
cross